{{ctrl.notification}}
با اصطلاحات پرواز آشنا شوید

اگر اهل سفر و گردشگری، آن هم از نوع هوایی باشید آشنایی با اصطلاحات رایج در پرواز و سفر هوایی، حتما برایتان جذاب خواهد بود. زیرا وقتی برای خرید بلیط به یک آژانس مسافرتی مراجعه کنید، یا حتی به صورت آنلاین قصد رزرو بلیط را داشته باشید، ممکن است با اصطلاحاتی مواجه شوید، که برایتان نامفهوم است.در ادامه این مطلب را به نقل از روز چین بخوانید.

بلیط سیستمی
این نوع بلیط به صورت یک‌پارچه بوده و در یک زمان مشخص نرخ آن در همه‌جا یکسان است. قیمت‌گذاری آن توسط سازمان هواپیمایی کشوری انجام می‌شود. اگر قصد داشته باشید برای چند ماه بعد بلیط خریداری کنید یا احتمال کنسلی بلیط وجود داشته باشد، باید بلیط سیستمی تهیه کنید.
قیمت پرواز سیستمی تابع فصل سفر است و معمولا گران‌تر از بلیط چارتر است. این نوع بلیط توسط خطوط هواپیمایی و آژانس‌های مسافرتی به فروش می‌رسد. اگر کودکی در خانه دارید، بهتر است بدانید که نرخ کودک در بلیط سیستمی کمتر از نرخ بالغ است.

بلیط چارتر
اگر یک آژانس کل یا بخشی از صندلی‌های یک هواپیما را پیش‌خرید کند، به آن آژانس، «چارتر کننده» می‌گویند؛ بنابراین قیمت بلیط هم توسط همان آژانس تعیین می‌شود. با این حال قیمت بلیط چارتر معمولا از بلیط سیستمی پایین‌تر است.
برخلاف بلیط سیستمی بلیط چارتر قابل کنسلی یا تعویض نیست و اگر پس از پرداخت قصد کنسل کردن داشته باشید یا به پرواز نرسید، هیچ مبلغی به شما برگشت داده نمی‌شود. نرخ کودک و بالغ معمولا در پرواز چارتر برابر استو فرقی با هم ندارد.

کلاس پروازی
در یک هواپیما معمولا سه نوع بلیط قابل خریداری است. بلیط درجه ۱ یا First class که در بلیط با حرف F. نمایش داده می‌شود. بلیط تجاری یا Business Class که در بلیط با حرف C. نمایش داده می‌شود؛ و در نهایت بلیط اقتصادی یا Economy Class که در بلیط با حرف Y. نمایش داده می‌شود.
اکثر مسافران معمولا به دنبال کلاس اقتصادی هستند و بیشتر صندلی‌های هواپیما هم از این نوع است. تفاوت کلاس‌ها در خدمات قابل ارائه به مسافر شامل لوازم جانبی، راحتی صندلی، فاصله صندلی‌ها از یکدیگر و مواردی از این دست است.

سن مسافر
برای خرید بلیط هواپیما معمولا سه گروه سنی در نظر گرفته می‌شود. گروه‌های سنی عبارتند از: کودکان زیر ۲ سال (infant) یا نوزاد، کودکان ۲ تا ۱۱ (یا ۱۲ سال) (child) و بزرگسال (یا Adult). برخی هواپیمایی‌ها افراد بالای ۶۰ سال را Senior در نظر می‌گیرند و نرخ متفاوتی را ارایه می‌کنند.

ترانسفر فرودگاهی
ترنسفر یا ترانسفر فرودگاهی به وسیله نقلیه‌ای گفته می‌شود که معمولا در فرودگاه مقصد، شما را به هتل می‌رساند. ترانسفر روی بلیط فروخته نمی‌شود و معمولا همراه تور ارائه می‌گردد. اما به صورت جداگانه هم قابل خریداری است. ترانسفر به درخواست مشتری می‌تواند به صورت تاکسی یا هلی‌کوپتر انجام شود. اما در حالت عادی به صورت گروهی و با مینی‌ون انجام می‌شود.

کارت پرواز
سوار شدن به هواپیما، نیازمند بررسی مسافران و بار آنهاست. به همین دلیل همیشه به مسافران پرواز‌های داخلی توصیه می‌شود که یک ساعت پیش از پرواز و مسافران پرواز‌های خارجی، ۳ ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حاضر باشند تا به موقع به کار آن‌ها رسیدگی و به سمت هواپیما هدایت شوند.
یک ساعت قبل از پرواز‌های داخلی و سه ساعت قبل از پرواز‌های خارجی در فرودگاه باشید!
در فرودگاه باید گوش به زنگ باشید تا گیت (gate) یا دروازه ورودی مربوط به پرواز شما باز شود. در این بخش بار شما تحویل گرفته می‌شود و سپس یک کارت پرواز (Boarding pass) به شما داده می‌شود که به همراه بلیط، مجوز ورود شما به داخل هواپیما است و شماره صندلی شما در آن مشخص شده است.


پرواز مستقیم و غیر مستقیم
پروازی را که از مبدا حرکت و بدون توقف در بین راه در فرودگاه مقصد فرود بیاید، پرواز مستقیم می‌گویند. در این حالت زمان سفر و زمان پرواز یکی است. پروازی که در بین راه در یک یا چند مقصد توقف داشته باشد، پرواز غیر مستقیم می‌گویند. در این حالت باید دقت کنید که چند ساعت زمان ترانزیت است. زمان ترانزیت مدت زمانی است که در فرودگاه واسطه باید صبر کنید تا زمان پرواز بعدی فرا برسد.

date_range شنبه 16 تیر 1397 remove_red_eye 4450 بازدید favorite_border 0 chat 0
ثبت نظر
chat 0